Arrivederci Roma!

rome

03 Mrt Arrivederci Roma!

Een week geleden kwamen de jongens en ik net terug van een hele korte citytrip naar Rome. En wat was dat supergaaf! Alles was mooi, overal waar je keek was historie.

De eerste avond aten we in een knus en authentiek restaurantje waar we gewoon op het terras konden zitten. In februari! Oké, het was onder een terrasheater, maar toch. Vanaf het appartement naar het restaurant en terug liepen we langs het Forum Romanum en kwamen we over het Piazza Navona. Natuurlijk kochten we het eerste, echte Italiaanse ijsje van die trip. Met een kleine omweg langs het Colosseum (raar om dan eerst langs een metrolijn in aanleg te komen voordat je het enorm oude gebouw in volle glorie ziet staan) liepen we daarna terug naar ons ruime en gezellige appartement. Met een enorm smalle deur…

Woensdagochtend wandelden we eerst door de gezellige wijk Monti, op zoek naar een plek om te ontbijten. Dat vonden we in een smal straatje. Een druk bezocht cafeetje, waar voornamelijk snel koffie werd afgehaald. Toen wij vroegen om het ‘pancake breakfast’, werden er direct twee kleine tafeltjes aan elkaar geschoven en voorzien placemats, bestek, waterglazen en water ‘van het huis’. De pancakes waren heerlijk, de café latte nog lekkerder.

Daarna liepen we terug naar het appartement waar – hoe ‘convenient’! – de fietstour die ik had geboekt om de hoek zou starten. Met een ontzettende leuke Nederlandse gids, een gids in opleiding en een moeder en dochter vertrokken we op onze rode fietsen voor een drie uur durende tocht. Omdat we maar zo’n klein clubje hadden, had Romy (onze gids met een Italiaanse moeder en een oma die jaren in Rome heeft gewoond, zou ze daarom Romy zijn genoemd…?) besloten om de rit eens anders te doen. Dat betekende dat we op een gegeven moment echt voelden dat Rome op zeven heuvelen is gebouwd…

Al fietsend door Rome belandden we bij de meest bekende en mooie plekken en gebouwen. We hadden schitterend uitzicht over heel Rome en zagen de Sint Pietersbasiliek al van verre. We bezochten het Pantheon, fietsen over het Piazza Navona (nu bij daglicht) en Campo Fiori, liepen de Spaanse trappen op en neer en gooiden natuurlijk een muntje in de Trevifontein.

Tijdens de stops vertelde Romy van alles over de stad en de geschiedenis. En natuurlijk ook waar één van de beste ijssalons van Rome was. Dus ja, daar hebben we inderdaad een ijsje gehaald! Samen met die bij de Trevifontein zaten de jongens nu op drie ijsjes in nog geen vierentwintig uur…

Na het fietsen – wat overigens nog afgezien van alle bezienswaardigheden echt een hele belevenis is in het Romeinse verkeer – kwamen we even bij in ons appartement om daarna de bus naar het Vaticaan te pakken. Dat klinkt nu heel eenvoudig, maar we moesten wel even zoeken waar de juiste bushalte was en aan welke kant van de straat we dan moesten gaan staan. Maar we zijn er gekomen.

En dan sta je dus gewoon op het Sint Pietersplein! Dat is best wel wauw. En nog wauwer is het wanneer je de Sint Pieter binnenloopt. Niet te beschrijven hoe bijzonder. Heel blij dat we geduld genoeg hadden om in de wachtrij voor de controle te gaan staan.

’s Avonds moest er natuurlijk pizza worden gegeten. Het restaurant van de eerste avond had de oven schoongemaakt (of zoiets begrepen we) en serveerden die avond geen pizza. Tot grote spijt van de jongens. Gelukkig was er in het restaurant van de tweede avond volop pizza te bestellen. En toen zat onze laatste avond in Rome er alweer op.

De volgende ochtend stonden we vroeg op en liepen eerst naar het Colosseum. Toen de kassa om 9 uur openging, stonden wij al te wachten. En ook dat was de moeite enorm waard. Bizar om in zo’n enorm gebouw te lopen en te bedenken hoe dat er zoveel honderden jaren terug moet hebben uitgezien. En hoe dat was als er publiek op de tribunes zat. Hoeveel mensen er dan konden zitten.

Daarna kochten we een broodje, pakten onze koffer en zeiden gedag tegen het appartement. Nog een korte wandeling naar de taxi-standplaats en toen was het klaar. Toen zeiden we: “Dag Rome. We komen zeker nog een keer terug. Arrivederci!”